کسب و کار مدیریت محصول مقاله

مدیریت چرخه تولید

مقاله PLM

مدیریت چرخه تولید

فهرست مطالب

مدیریت چرخه تولید(نرم‌افزار)Product Lifecycle Management(PLM)


1. مقدمه

 در دنیای پیچیده امروز که جهان با استفاده از هوش مصنوعی به شدت در حال توسعه است و دنیای ماده محدود و دنیای داده در حال گسترش است، نیاز به مدیریت چرخه تولید به خصوص در صنعت تولید نرم افزار بسیار حایز اهمیت است. سفر از ایده تا فروش و پشتیبانی با استفاده از PLM به صورت درست به ما کمک می کند تا محصولی بهتر داشته باشیم.

ایجاد PLM به روشی کارا و یکپارچه از مهمترین وظایف مدیران ارشد سازمان می باشد. درست است مشتریان محصولات و یا خدمات درون سازمان ما را نمی بینند ولی از نحوه ارایه محصول و پشتیبانی ما درک خوبی از داخل سازمان خواهند داشت.

2. تاریخچه PML

تاریخچه PLM به اواسط  قرن بیستم برمی‌گردد. زمانی که ایده PLM شکل گرفت و کسب و کارها به این درک رسیدند که فقط تولید محصول کافی نیست و مدیریت آنها هم اهمیت به سزایی دارد:

مرحله اولیه از دهه ۱۹۵۰ الی ۱۹۸۰ می باشد که این دوره به طور خاص شاهد تولد سیستم‌های Bill of Materials (BOM) بود که نقش مهمی در مدیریت داشت.

مرحله بعد از دهه ۱۹۸۰ الی ۲۰۰۰مرحله ظهور طراحی به کمک کامپیوتر و معرفی سیستم های CAD  انقلابی در طراحی و تولید محصول ایجاد کرد. این فناوری‌ها به مهندسان این توان را داد تا طرح‌های دیجیتالی ایجاد کنند و فرآیندهای تولید را اتوماتیک کنند.

مرحله آخر ادغام با برنامه ریزی منابع انسانی (ERP) از سال ۲۰۰۰ تا کنون می باشد که اهمیت به سزایی پیدا کرد. در این مرحله به کسب و کارها این امکان داده شد که توسعه محصول و سیستم های PLM با سایر سیستم ها ERP مانند امور مالی  و تدارکات و … یکپارچه کند.

انقلاب صنعتی چهارم که اغلب از آن به عنوان صنعت 4.0 یاد می شود، چالش‌ها‌ و فرصت‌های جدیدی را برای PLM با ظهور فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI) و …  به ارمغان آورده است.

3. مراحل PML

ساده‌ترین تصویر از مراحل PLM تصویر زیر است. چرخه عمر یک محصول از ابتدای پیدایش تا تولید و توزیع تا بازنشستگی آن پیشرفت می‌کند.

  1. مفهوم‌سازی: اولین قدم در چرخه عمر یک محصول، ایده‌پردازی است که شامل تولید ایده‌های اولیه، انجام تحقیقات بازار و تطبیق محصول با نیازهای مشتری است. در حوزه تولید نرم‌افزار استفاده از داده‌های مشتری در محصولات موجود و صحبت با مشتری نهایی و استفاده از اطلاعات مرکز تماس می‌تواند در مرحله مفهوم‌سازی کمک کند.
  2. طراحی محصول: در این مرحله محصول مهندسی و توسعه می‌یابد. این فرآیند توسعه محصول همچنین شامل تعیین نحوه تولید محصول در حوزه تولید نرم‌افزار می‌توان از فیگما برای طراحی استفاده کرد. همچنین ایجاد پروتوتایپ و ارایه آن به مشتری می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  3. تولید: پس از تایید طراحی محصول پیاده‌سازی و تست شده و بعد از نهایی شدن منتشر می‌گردد.
  4. توزیع، فروش و بازاریابی. این مرحله شامل تنظیم لجستیک برای توزیع محصول، ایجاد استراتژی برای قیمت گذاری، فروش و بازاریابی و اجرای استراتژی‌ها است. ایجاد مشارکت در توزیع، تعیین مشتری ایده‌آل و بهترین راه برای فروش محصول، راه‌اندازی محصول، ایجاد آگاهی، انجام کمپین‌های بازاریابی، حفظ حضور در رسانه‌های اجتماعی و غیره – همه اینها برای اطمینان از یک محصول موفق است.
  5. خدمات و پشتیبانی. مرحله پس از فروش شامل ارائه پشتیبانی مشتری برای کاربران محصول می باشد. داشتن فرایندهای پشتیبانی در لایه های مختلف و همچنین فرایند مدیریت درخواست‌ها و مدیریت پشتیبانی می‌تواند کیفیت پشتیبانی را ارتقا می‌دهد. دید خوب نسبت به ITIL در این حوزه بسیار حایز اهمیت است. نیاز است لایه های پشتیبانی از سمت ورود مشتری ایجاد و برنامه‌ریزی شود. سه لایه مهم درآن وجود دارد.
    1. L1: اولین خط پشتیانی و جایی است که ارتباط مستقیم با مشتری دارد. مشکلات و خطاها را از مشتری B یا C دریافت و در سیستم PLM ثبت می‌شود. مواردی که قابل حل باشد را حل و در صورت عدم امکان به لایه دوم ارجاع می شود. خط اول می‌تواند در محیط مشتری یا کالسنتر داخل شرکت و یا حتی VIR باشد.
    2. L2: این لایه دومین لایه پشتیبانی است و دسترسی به دیتابیس و اجرای کویری و حل مشکلات بدون نیاز به برنامه‌نویسان می‌باشد. در صورت حل مشکل و یا رخداد در این لایه مشکل حل شده و در صورت عدم حل به لایه بعدی ارجاع می شود.
  • L3: این لایه مشکلات که نیاز به تغییر کد و یا مواردی است که در لایه‌های قبلی قابل حل نبوده رفع می‌کند. در اصل باید تلاش شود که تعداد محدودتری مشکل یا رخداد به این لایه ارجاع شود.
  1. بازنشستگی. مرحله آخر به دو معنا به پایان عمر محصول می‌پردازد. اول اینکه کاربر چگونه باید محصول را بازنشسته کند؟ دوم، از دیدگاه سازنده، چه زمانی محصول باید متوقف شود؟ آیا باید تکرار دیگری وجود داشته باشد؟ از آنجایی که تمام داده‌های محصول در یک سیستم PLM مستند شده است، ایجاد یک نسخه جدید و بهتر از محصول را می‌توان با حداقل مشکل انجام داد.

مؤلفه‌های کلیدی PLM شامل مدیریت داده‌های محصول، ابزارهای طراحی و توسعه، اتوماسیون گردش کار و مدیریت انطباق با مقررات است.

به خاطر داشته باشید که اگرچه مراحل فوق به صورت خطی ارائه می‌شوند، چرخه عمر محصول هرگز خطی نیست، زیرا بسیاری از مراحل به طور همزمان یا با ترتیب متفاوتی اجرا می‌شوند. به عنوان مثال، زمانی که مقدار مشخصی از بازخورد مشتری جمع‌آوری شد، محصول می‌تواند به مرحله طراحی برگردد که به شرکت اجازه می‌دهد محصول را برای تجربه کاربری بهتر بهینه‌سازی کند. مثال دیگر شروع بازاریابی محصول قبل از ساخت واقعی آن، کسب درآمد از پیش فروش برای پشتیبانی از مراحل طراحی و ساخت است.

4. مزایای PLM

PLM با ساده سازی تولید، کاهش خطاها و افزایش همکاری تیمی، باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش قابل توجه هزینه‌ها می‌شود. مزایا به صورت کلی به صورت زیر می‌باشد:

  • کاهش زمان لازم برای ورود محصولات به بازار
  • بهبود همکاری بین تیم ها، بخش‌ها و مراحل محصول
  • ساد‌سازی فرآیندهای توسعه محصول
  • افزایش کیفیت و انطباق محصول
  • تقویت حاشیه سود و کاهش خطاهای پرهزینه
  • گزارش و تجزیه و تحلیل و داشبورد

سازمان‌هایی که سیستم‌های PLM را پیاده‌سازی می‌کنند، به طور متوسط ​​30 تا 50 درصد کاهش در زمان مورد نیاز برای توسعه محصول گزارش می‌دهند. فرآیندها را با خودکارسازی وظایف تکراری، اعلان ها و تأییدیه‌ها ساده می‌کند. خطای انسانی را کاهش می‌دهد و چرخه‌های توسعه محصول را تسریع می‌بخشد. همچنین می‌توانند، به طور متوسط ​​10% صرفه‌جویی در هزینه توسعه محصول ایجاد کنند. دسترسی به داده‌ها بلادرنگ تضمین می‌کند که همه ذینفعان به اطلاعات به روز محصول دسترسی دارند و منجر به تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر می‌شود. بهتر از آن کمک می‌کند تا از رقابت جلوتر باشید. صاحبان برخی شرکت‌ها بهبود متوسط ​​54 درصدی در عملکرد کلی شرکت خود و افزایش 42 درصدی در تحویل به موقع را گزارش می‌دهند

از مدیران ارشد سازمان‌ها می‌خواهیم PLM را در آغوش بگیرند و به آن اعتماد کنند.

5. چالشهای PML

چالشهای پیاده سازی PLM را در ۵ مورد می‌توان دسته‌بندی کرد:

  • یکپارچه‌سازی با سیستم‌های موجود: اطمینان از ادغام یکپارچه نرم‌افزار PLM با سایر سیستم‌های سازمانی مانند ERP، CRM و می‌تواند زمان‌بر باشد.
  • انتقال داده‌ها: انتقال داده‌های موجود از سیستم‌های قدیمی به یک پلت فرم جدید PLM می‌تواند چالش برانگیز باشد، که به برنامه‌ریزی دقیق برای اطمینان از یکپارچگی داده‌ها نیاز دارد.
  • پذیرش و آموزش کاربر: ترغیب کاربر و ارائه آموزش کافی برای سیستم‌های جدید می‌تواند دشوار باشد. کاربران ممکن است در برابر تغییرات مقاومت کنند یا برای انطباق با فرآیندها و رابط‌های جدید تلاش کنند.
  • نیازهای شخصی‌سازی: یافتن راه حل PLM که کاملاً بدون شخصی‌سازی گسترده مناسب باشد، می تواند چالش برانگیز باشد. شخصی‌سازی بیش از حد نیز می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها و پیچیدگی شود. باید ساده فکر کرد تا دچار پیچیدگی نشویم.
  • مسائل مقیاس‌پذیری: اطمینان از اینکه سیستم PLM می‌تواند با رشد کسب و کار مقیاس‌پذیر باشد، بسیار مهم است. برخی از راه‌حل‌ها ممکن است به طور موثری با افزایش حجم داده یا افزایش کاربران در طول زمان پاسخگو نباشند.

6. ابزارهای PML

PLM یک رویکرد اثبات شده برای مدیریت چرخه عمر محصول ارائه می‌دهد. نرم‌افزار توسعه محصول به کسب و کارها کمک می‌کند تا مزایا را سریعتر درک کنند.

Jiraاز PLM سرتاسری پشتیبانی می‌کند. توسعه محصول از ایده تا فروش نیاز به تلاشی هماهنگ دارد. تیم‌های نرم‌افزاری با کارایی بالا امروزی شامل گروه‌های زیادی فراتر از توسعه‌دهندگان، مانند بازاریابان و طراحان و جستجوگران و مدیران محصول و برنامه‌ریزان می‌باشد. Jiraهدفمند ایجاد شده است تا اطمینان حاصل شود که همه اعضای تیم می‌توانند به طور مؤثر در یک پلتفرم مشترک همکاری کنند. تمام ابزارهای مورد نیاز برای ساخت محصولات بهتر را فراهم می‌کند و اطلاعات را در یک منبع درست متمرکز می‌کند. این به تیم‌ها کمک می‌کند تا پیچیدگی‌ها را در کل چرخه زندگی هدایت کنند.
Jiraشامل ویژگی‌های زیر برای PLM است:
 Agile Boardsبه تیم ها کمک می‌کند تا از طریق کارت‌های تصویری که به راحتی در چرخه عمر محصول حرکت می‌کنند، کار را برنامه‌ریزی، تجسم و مدیریت کنند. با استفاده از متدولوژی چابک می‌توانیم آنچه مشتری می‌خواهد را بهتر و با هزینه کمتری ارایه دهیم. مدیریت محصول با استفاده از اسکرام به صورت صحیح می‌تواند چالش‌های سازمان را به حداقل برساند.
Jira مسائل کار پیچیده را به قطعات کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم می‌کنند. بسته به اینکه تیم شما چگونه از Jira استفاده می‌کند، یک مورد می‌تواند نشان دهنده یک کار پروژه، یک تیکت پشتیبانی، یک فرم درخواست مرخصی و غیره باشد.
 الگوهای مدیریت محصول به تیم ها کمک می‌کند تا با ارائه پایه‌ای از اطلاعات حیاتی برای توسعه موفق محصول، سریع شروع کنند.
 جدول زمانی آیتم‌های کاری، وابستگی‌ها، و نسخه‌ها را ترسیم می‌کند و همسویی تیم‌ها را در اهداف آسان می‌کند.
گردش کار منعکس‌کننده فرآیندهای واقعی، کاهش اصطکاک و سرعت بخشیدن به تحویل است.

ابزار جیرا به همراه کانفلوینس یک پکیج کامل  و بدون کم و کاست برای PLM (مدیریت چرخه عمر محصول) وPDM  )مدیریت داده محصول) می باشد.

7. جمع‌بندی

آنچه بسیار حایز اهمیت است حمایت مدیریت ارشد و مدیرانC-level سازمان از PLM است. داشتن تفکر سیستمی برای رده بالای مدیریتی سازمان آنچنان اهمیت دارد که با نبود آن بسیاری از فعالیتهای این حوزه دچار چالش می‌شود. باید سیستم PLM را متناسب با نیازهای خاص شرکت و کسب و کار انتخاب کرد. همچنین باید آموزش لازم در این خصوص به کاربران ارایه شود و از دقت و سازگاری داده با استاندارد بالا کیفیت داده حمایت گردد. برای داشتن داده دقیق و درست نیاز به شفافیت در سازمان می‌باشد.

نهایتا برای بهبود عملکرد سازمان خود سریعا یک سیستم یکپارچه PLM راه‌اندازی کنید و از افول سازمان و کاهش رضایت مشتریان و هدر رفت منابع جلوگیری کنید.

8. منابع

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک‌های کلندر برای شما ایمیل شد

spam رو چک کن اگر ایمیلی که ارسال کردیم به اسپم رفته لطفا Not Spam کن

مـدیـریـت محصول

همکاری شرکت ازکی با تیم پروداکت پلن

تابستان 1403

طراحی محصول

شرکت سلامت حال

تابستان 1403

لینک آزمون ایمیل شد

مهلت ثبت نام این بوت کمپ تموم شده ولی میتونید در قالب دوره آموزشی از ویدئوی ضبط شده جلسات که تا آخر آذر ضبط میشه استفاده کنید.

با شماره 09304084848 تماس بگیرید.